Joseph Jongen: Impressions d'Ardennes, Concerto pour violoncello, Fantaisie.

Type:album
Format:CD
Performer(s):Marie Hallynck, Belgian National Orchestra
Conductor(s):Roman Kofman
Label(s):Cyprès
Label code:CYP 1634
Distributor:AMG Records Benelux
Release date:01.02.2003
Present in Music centreja
Stocknumber:000044
Genre(s):20ste eeuw

Track-Info

Jongen Joseph:
Impressions d'Ardennes, op. 44
Concerto pour violoncello op.18
Fantaisie sur deux noëls populaires wallons op. 24

Pressinfo

"Jongen's training with d'Indy means that the orchestration, though a touch solid, is never less than efficient, and at times pleasantly warm, especxially in the Impressions d'ardennes"
(Roger Nicholson, Gramophon, mei 2003

"Le concerto pour violoncelle est une oeuvre d'un lyrisme souverain et d'une durée généreuse. ele et tour à tour héroïque et méditative - son classicimse n'a rien à envier à celui du kol Nidrei de Bruch et du Concerto de Dvorak - restituée avec fougue par la jeune violoncelliste Marie Hallynck bien soutenue par l'Orchestre national de Belgique."
(Franck Mallet, Le Monde de la Musique, april 2003)

"Het symfonische werk van Joseph Jongen bestaat uit wel wat meer dan de (overigens erg mooie) Symphonie concertante voor orgel en orkest, waarvan al enkele uitstekende cd-opnamen gemaakt werden. Daarom is deze prachtige nieuwe cd in dit Jongen-herdenkingsjaar meer dan welkom. Neem nu het weelderige symfonische gedicht Impressions d’Ardennes, met zijn doordachte muzikale constructie van thema’s met een afwisselend voornaam en volks karakter. Of het klassiek klassiek opgezette, maar erg uitgebreide concerto voor cello (dat doet denken aan het concerto van Elgar en hier trouwens niet voor moet onderdoen), met als hoogtepunt het mooie langzame deel, een aangrijpende treurmars. Hierin bereikt Marie Hallynck een intensiteit en diepte van expressie, die je maar zelden op cd hoort. Ook het Nationaal Orkest van België en Roman Kofman zijn in grote doen: zo klinkt de knappe Fantaisie sur deus noëls populaires wallons in hun uitvoering kleurrijk, soepel en extrovert." (Bart Tijskens, Muziek en Woord, maart 2003)

4 stemvorkjes
Mais nous sommes loin du Jongen inventif des années trente, et l'oeuvre sonnera plus proche d'Elgar que de Debussy. Marie Hallynck s'y montre parfaite, l'archat long, les registres plus également mariés qu'en ses disques précédents, la technique toujours aussi trempée - et il le faut car l'oeuvre est virtuose jusque dans son absence s'éclat.
(Jean-Charles Hoffele, Diapason, maart 2003, p. 84)