Bach Johann Sebastian - Cantatas BWV 27, 84, 95, 161

Type:album
Format:CD
Composer(s),:Johann Sebastian Bach
Performer(s):Collegium Vocale Gent
Conductor(s):Philippe Herreweghe
Label(s):Harmonia Mundi
Label code:HMC 901969
Release date:02.2008
Present in Music centreja
Stocknumber:001751

Track-Info

1-6. Wer weiss, wie nahe mir mein Ende BWV 27
7-11. Ich bin vergnügt mit meinem Glücke BWV 84
12-17. Christus, der ist mein Leben BWV 95
18-23. Komm, du süsse Todesstunde BWV 161


Dorothee Mields (sopraan), Matthew White (alt), Hans Jörg Mammel (tenor), Thomas Bauer (bas), Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe

Pressinfo

3 stemvorkjes
On restera fidèle au souvenir des grands Bach d'Herreweghe en oubliant ce disque, sans doute le moins inspiré de la série.
(Gaëtan Naulleau, Diapason nr. 557, 01.04.2008, p. 84-85)

Drie van de vier cantates op deze cd schreef Bach voor de zestiende zondag na trinitatis (de eerste zondag na Pinksteren). Hij kon er, gezien het evangelie van die zondag, een geliefkoosd thema in bespelen: het doodsverlangen dat het gevolg is van de hoop op de opstanding. We horen dus vrolijke doodsklokken en voor ons, moderne mensen, moeilijk begrijpelijke teksten als "stond ik al maar aan de rand van het graf" of "als de dood aan mijn bed treedt, zal ik hem welkom heten". Philippe Herreweghe dirigeert die eigenaardige boodschappen met een vanzelfsprekendheid die bijwijlen angstwekkend is. Hij lijkt daarbij zowel de soms naïeve mechanica van Bachs instrumentale figuren als de overtuigingskracht van de zangstemmen te willen beklemtonen. Dat laatste lukt vooral bij tenor Hans Jörg Mammel en bas Thomas Bauer. Sopraan Dorothee Mields en altus Matthew White hebben weliswaar mooie stemmen, maar zijn vlakker qua expressie. In de solocantate voor sopraan 'Ich bin vergnügt in meinem Glücke' leidt dat tot een gelijkmoedigheid die niet misstaat bij de tekst, maar die ook bevreemdend contrasteert met de drie andere werken.
(Stefan Moens, De Morgen, 19.03.2008, p. 99

Klara's 10
Wat maakt zijn vertolking van de cantates van Bach zo bijzonder? In de eerste plaats het sprekende en welluidende karakter ervan, maar daarnaast ook de evenwichtige opbouw, de warme gloed en de ingetogen sfeer.
(Bart Tijskens, Muziek&Woord, 01.05.2008, p. 27)

***
Le disque de Philippe Herreweghe laisse une impressions similaire de neutralité. Comme à l'accoutumée, l'ensemble séduit par sa ductilité, son articulation souple et ses phrasés sans contraintes.
(Philippe Venturini, Le Monde de la musique nr. 332, p. 70)

*****
Blissful food for the soul
(Brian Robins, Goldberg nr. 52, p. 71)

Philippe Herreweghe's intermittent recordings seem, refreshingly, to contain pieces selected principally from those he finds especially arresting.
(Jonathan Freemann-Attwood, Gramophon nr. 1034, augustus 2008, p. 75)

Related Items

Press Clips:
(Wat is dit?)
Notable cantatas from Herreweghe and Kuijken, the latter often revelatory (08.2008)
Bach - Cantatas 27, 84, 95 & 161 (06.2008)