Heinrich Isaac - Ich muss dich lassen

Type:album
Format:CD
Composer(s),:Heinrich Isaac
Performer(s):Capilla Flamenca, Oltremontano
Conductor(s):Dirk Snellings
Collaborators:Marnix De Cat, Tore Denys, Lieven Termont, Dirk Snellings, Jan Van Outryve, Liam Fennelly, Patrick Denecker, Doron David Sherwin, Adam Bregman, Harry Ries, Wim Becu
Label(s):Ricercar
Label code:RIC 318
Release date:11.2011
Present in Music centreja
Stocknumber:002405
Genre(s):oude muziek

Track-Info

Vlaanderen:
Tmeisken was jonck (Arnold Schlick)
Sanctus (Missa Tmeisken was jonck)
Tmeisken was jonck
La Morra (Francesco Spinacino)
La Morra

Firenze:
Hora e di maggio
Tart ara
Fammi una gratia, amore
Donna di dentro/Dammene un pocho/Fortuna d'un gran tempo
O praeclarissima / Alla battagliaµAgnus Dei II (Missa La Spagna)
Quis dabit capiti meo aquam ?
La mi la sol

Wien, Innsbruck, Augsburg
La rauschen
Ich stund an einem morgen (Heinrich Isaac / Ludwig Senfl)
En l'ombre d'un buissonet
Innsbruck, ich muss dichn lassen / O welt / Christe secundum (Missa carminum)
O Maria, mater Christi

Pressinfo

***
Zonder chauvinisme: Capilla Flamenca is een van beste vocale ensembles van vandaag. Zijn voornaamste actieterrein is de middeleeuwse muziek, waarover tot nog toe weinig geweten is. Musiceren wordt hier dus écht een ontdekkingstocht, een die je zowel wetenschappelijk als subjectief bevlogen kunt aanpakken. Capilla Flamenca verkiest duidelijk het eerste. Alleen al door de zeldzame zuiverheid weet je dat je steeds in stilistisch verantwoorde handen bent. Dit is een bloemlezing uit het werk van Heinrich Isaac (1450-1517), in zijn tijd een van de meest beroemde en geleerde componisten, maar nadien vergeten - het was avant-gardist Anton Webern die hem begin 20e eeuw afstofte voor zijn doctoraatsverhandeling, die nu op haar beurt stof vergaart. Gelukkig is er deze plaat: kennismaking en onderdompeling tegelijk. Eens te meer fantastisch gezongen.
(Rudy Tambuyser, Knack Focus 7/11/2011)

On peut être un peu frustré de ne pas davantage entendre l'extra-ordinaire art a cappella de ces chanteurs hors pairs, mais la diversité des ambiances et des sonorités fait parfaitement ressortir la multiplicité de cette figure libre et onternationale, typique de la Renaissance, que fut Isaac, véritable devancier de Lassus.
(David Fiala, Diapason nr. 598, januari 2012, p. 88)

Choc van de maan januari 2012
Un portrait d'époque. Dirk Snellings tire de l'oubli Heinrich Isaac, Figure de la musique de la Renaissance, où bonheurs vocal et instrumental s'unissent.
..Dirk Snellings et sa Capilla Flamenca, outre l'instrumentarium d'Oltremontano, modèle de virtuosité signifiante, sont coutumiers du fait, qui réagissent, une fois encore, en stylistes ecxigeants, toujours soucieux d'accorder la forme et le son au dire.
Un portrait d'époque, en quelque sorte, qui est aussi vie en musique; à l'image du bonheur vocal de Capilla, tout en couleurs, homogénéité et fluidité, et de l'accompagnement instrumental: un modèle du genre avons-nous dit.
(Roger Tellart, Classica nr. 138, januari 2012 p. 79)

****
Het belang van Isaac ligt vooral in de reikwijdte en de kwaliteit van zijn werk, dat de verworvenheden van de toonaangevende 'Nederlandse' scholen naar Italië en Duitsland bracht en hem tot één van de eerste echte Europese componisten maakte. [...] Modeluitvoeringen van muziek die een even groot publiek verdient als tijdens het leven van de componist zelf.
(Frits Ham, Luister nr. 681 maart/april 2012, p. 78)

Related Items

News:Choc voor de CD 'Heinrich Isaac' van de Capilla Flamenca (13.01.2012)