12 x 12 - A musical zodiac

Type:album
Format:CD
Composer(s),:Karlheinz Stockhausen, Pierre Des Molins, Johannes Ciconia, Faenza Codex, Guillaume de Machaut, Nicholas Pykini, Jacopo Da Bologna, Bernard de Cluny
Performer(s):Capilla Flamenca, Het Collectief
Collaborators:Jan Van Outryve (luit), Thomas Dieltjens (piano), Patrick Denecker (blokfluit), Liam Fennelly (vedel), Wibert Aerts (viool)
Label(s):Et'cetera, Klara (label)
Label code:KTC4042
Release date:04.2012
Present in Music centreja
Stocknumber:002511
Genre(s):21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw, oude muziek

Track-Info

Stockhausen Karlheinz: Tierkreis
01. Wasserman - aquarius(uranus)
03. Fische - Pisces(Jupites, Neptunus)
05. Widder - aries(Mars)
07. Stier - Taurus (Venus)
09. Zwillinge - Gemini (Mercuriu)
11. Krebs - Cancer (Mond)
13. Löwe - Leo (Sonne)
15. Jungfrau - Virgo (Mercurius)
17. Waage - Libra (Venus)
19. Skorpion - Scorpia (Mars, Pluto)
21. Schütze - Sagitarius (Jupiter)
23. Steinbock - Capricorn (Saturnus)


Anoniem
02. Adieu vous di

Des Molins Pierre
04. De ce fol penser

Ciconia Johannes
06. Debuto sey

De Machaut Guillaume
08. De toutes flours

Pykini Nicolas:
10. Plasanche, or tost

Anoniem
12 Nigra est/ Se fus d'amer/ D'ardent desir

Da Bologna, Jacopo
14. Aquilla Altera/ Creature Gentile/ Uccel di Dio

De Machaut Guillaume
16. Tres bonne et belle

Anoniem
18. J'ay rant désespoir de ma vie

Anoniem
20. La basile solage

Anoniem
22. Comes Flandriae/ Rector Creatorum/ In cimbalis

De Cluny Bernard
24. Apollinis eclipsatur/ Zodiacum signis/ In omnem terram

Pressinfo

****
Deze plaat heeft onbegrijpelijk lang op uitgave moeten wachten. Wat wil men eigenlijk méér dan twee van onze topensembles, behorend tot andere universums van stijl en inspiratie, die toch samen een programma maken zonder in cross-over te vervallen? Capilla Flamenca houdt zich in principe bezig met muziek van voor de barok. Het Collectief is modern gericht, met de Tweede Weense School als vertrekpunt. In dit programma laten ze Tierkreis , een cyclus uit 1975 van Karlheinz Stockhausen op basis van de dierenriem, becommentariëren en infiltreren door veertiende-eeuwse muziek uit de Ars Nova en Ars Subtilior. Lange artikels kun je besteden aan de details en spitsvondigheden van dit project, maar eens te meer en des te meer: het is eerst en vooral het volmaakte ambacht dat aan deze opname ontroert.
(Rudy Tambuyser, Focus Knack, p.47 (09.05.2012)

Tierkreis, de dierenriem volgens Karlheinz Stockhausen wordt gecombineerd met veertiende-eeuwse Ars Subtilior, die in grilligheid niet moet onderdoen. Het is een concertproductie, en vijf jaar later een geluidsdocument dat men gemakshalve onder het label Fusion zou kunnen onderbrengen. Maar de muziek van Stockhausen, enfant terrible van de laat twintigste-eeuwse avant-garde, wordt niet eenvoudigweg afgewisseld met veel vroegere muzikale reflecties op de twaalf tekens van de dierenriem. Het is een dialoog die kantelt van naadloos overvloeien tot bruuske contrasten. De stemmen van Capilla Flamenca verstrengelen met modern instrumentarium; elders maken leden van het Collectief inkervingen in de kronkelend lijnen van Johannes Cicionia....Fusion is een veel te banale term voor de bonte caleidoscoop die het Collectief en Capilla Flamenca realiseren.
(Véronique Rubens, Staalkaart 15 mei-juli 2012, p. 84)

"De muzikanten gingen creatief aan de slag met de vrijheden die Stockhausen hen toestaat in Tierkreis. Het resultaat levert combinaties op die Stockhausen zelf allicht nooit had voorzien. Elk van Stockhausens twaalf tekens van de dierenriem wordt afgewisseld met veertiende-eeuwse arsnovamotetten door Capilla Flamenca. De afwisseling tussen oud en nieuw, waarbij de twee elkaar ook nog eens overlappen en beïnvloeden, geeft de cd een boeiende dynamiek. Misschien niet zo orthodox, maar het klinkt best wel spannend." (***)
Maarten Beirens, De Standaard, p.c19 (02.06.2012)