Dear me, look up

Type:album
Format:CD
Performer(s):Marble sounds
Label(s):Zealrecords
Label code:zealcdee 041
Release date:25.03.2013
Present in Music centreja
Genre(s):Rock / Alternative, singersongwriter
Language:English

Track-Info

1.The summer of the sun
2.No one ever gave us the right
3.Ship in the sand
4.Dance Clarence dance
5.The silent song
6.The little lows
7.Photographs
8.Leave a light on
9.Never lost, never won
10.Evenings

Pressinfo

"Drie jaar geleden bracht Marble Sounds met Nice Is Good een van de mooiste Belgische debuten aller tijden uit, en ook op deze opvolger laat het vijftal rond zanger/songschrijver Pieter Van Dessel zich van zijn beste kant zien. De toon is een tikje herfstiger, dit keer, maar dat maakt deze tien melancholische indiefolkliedjes er niet minder fraai op. Chantal Acda levert de mooie tweede stem op 'No One Ever Gave Us the Right', en de enige cover - 'Ship in the Sand' van Sophia - past naadloos in het geheel. Prachtige, ingetogen luisterliedjes waar je al bij de eerste kennismaking helemaal bij wegdroomt. (****)
Bart Steenhaut, De Morgen, 15.03.2013, p.34

"Het vraagt wat tijd om de nieuwe Marble Sounds te laten doordringen. De groep hanteert nu eens de introverte, rootsy countryaanpak en waaiert dan weer uit in emotionele rock." (***)
Peter Vantyghem, De Standaard, p.c21, 30.03.2013

"een prachtig album vol zacht treurende, uiterst breekbare songs"
Patrick Vandewalle, Het Belang Van Limburg, 11.04.2013, p35

"Op ‘Dear Me, Look Up’ neemt Marble Sounds je mee op een herfstige boswandeling. Het klinkt vertrouwd en behaaglijk met toch dat tikkeltje melancholie. In tegenstelling tot de vorige plaat durven Pieter Van Dessel en co al eens zijweggetjes inslaan. Ze houden niet krampachtig vast aan de folkie indiepop-formule waarmee ze in binnen- en buitenland (terecht) scoorden. Deze plaat verrast en vervalt nooit in gemakkelijke herhalingen. Op ‘Never Lost, Never Won’ gaat het aantal decibels de hoogte in en wekt het nummer je uit de dagdroom gecreëerd door de vorige songs op de plaat. Op ‘Leave The Light On’, neemt Van Dessel dan weer de zangeres Aino Vehmasto onder de arm. Deze song slaat een ander zijweggetje in en mondt uit in een wondermooie pianoballet, zonder dat het zeemzoet wordt. Er zitten ook een aantal vaste ingrediënten in ‘Dear Me, Look Up’. Zo ruilt Gianni Marzo op het openingsnummer, ‘The Summer Of The Sun’, opnieuw zijn gitaar in voor de banjo. Marble Sounds verruimt zijn blik, maar de basis blijft dezelfde: warme en heldere melodieën. Prachtplaat!"
Heleen De Bisschop, RifRaf #244, april 2013, p.15

"Muzikaal ligt de plaat in het verlengde van Marble Sounds' debuut: herfstige postrock, opgehangen aan afwisselend rinkelende en grimmige gitaren, sporadisch opgetuigd met bugel, cello of toefjes elektronica. (...) Vreemd genoeg is de meest atypische song op 'Dear Me, Look Up' de beste: 'Leave A Light On', een duet tussen Van Dessel en Aino Vehmasto (van I Am Oak) met een piano en een statig eufonium in de hoofdrol. Een glimp van de richting waarin de groep zal evolueren? Wie weet, al hebben wij over hoe Marble Sounds vandaag klinkt, ook niet te klagen." (***)
(cv), Humo 3787, 02.04.2013, p. 157

"Het vorige Marble Sounds-album Nice is Good (2010) had een te bescheiden titel. Niet qua verkoopcijfers, want die bleven ver achter bij de schoonheid van de veelal melancholieke popliedjes van Pieter van Dessel. Hij is niet echt een popheld om te zien, meer het prototype van de iets te bescheiden Belg, zo zagen we laatst op Motel Mozaïque. Toch pakte hij de zaal in met de liedjes van Dear Me, Look Up. Die blinken opnieuw uit in het sfeervol verpakken van onheil en het fraai arrangeren van herfstige klanken met snaren (Gianni Marzo verricht weer kleine wonderen), hier een daar een blazer, strijker, toets of vrouwenstem van Chantal Acda (...)."
Willem Jongeelen, OOR 05, juni 2013, p. 92