City same city

Type:album
Format:CD
Performer(s):Flying Horseman
Label(s):Unday Records
Label code:UNDAY024CD
Distributor:N.E.W.S.
Release date:14.10.2013
Present in Music centreja
Genre(s):Rock / Alternative
Language:English

Track-Info

1-1.City
1-2.We care
1-3.Walking
1-4.Return
1-5.Lucille
1-6.Sleeping room
2-1.Landlord
2-2.We are free
2-3.Hardcore
2-4.One note song
2-5.Stories
2-6.Same city

Pressinfo

(...) "[een] meesterlijke dubbelplaat" (...) "Op City Same City vloeien vermetele ambientrock, aardedonkere folk, Afrikaanse woestijnblues en apocalyptische postpunk naadloos in elkaar over. Nooit gaan daar geforceerde, halsbrekende toeren mee gepaard. Hier is een ensemble aan het werk dat een eigen stijl heeft aangeboord, en daar daas van enthousiasme de verste uithoeken van verkent." (...) "In zijn zelfzekere afwijzing van strofes, refreinen en radiovriendelijke songlengtes beweegt City Same City op de rusteloze, opwindende, vrijheidsminnende adem van de jazz. En toch geven de twaalf omineuze nummers, samen goed voor dik zevenenzestig minuten muziek, gestalte aan een visie." (...) "Mijn tijd is helaas al op. Maar die van u kan volop beginnen. Boek vooral een lang verblijf in City Same City." (****)
Kurt Blondeel, Focus Knack, 09.10.2013, p.46

"Bij gebrek aan een sluitende typering krijgt de muziek het etiket ‘urban desert blues’ opgekleefd. Die omschrijving vat de sfeer van City same City. Gespreid over twee cd’s ontvouwt zich een intrigerend werkstuk dat beelden oproept van een ontwakende stad aan de rand van de woestijn. Prikkelende percussie en het fantasierijke gitaarspel van spilfiguur Bert Dockx (zie ook: Dans Dans) dragen gelaagde songs. Boordevol echo’s van zowel Ry Cooder en Brian Eno als repetitieve Afrikaanse muziek, laveren die van dromerig naar dreigend en losgeslagen. City same City is een bezwerende trip, een plaat die zich slechts geleidelijk prijsgeeft en bij elke beluistering dieper onder je vel kruipt." (****)
Gunter Jacobs, Gazet Van Antwerpen, 19.10.2013

"Voorlopig geen writer’s block voor Flying Horseman. Op de 3de plaat ‘City/Same City’ worden we getrakteerd op 12 epische lappen muziek die tussen de 4 en 8 minuten afklokken, netjes verdeeld over twee cd’s/lp’s. Als het Antwerpen is dat model heeft gestaan voor de song ‘City’, dan lijkt de Koekenstad een stuk dichter naar de evenaar opgeschoven te zijn. Zowel gitaren als percussie vertonen Afrikaanse trekjes zonder dat het als wereldmuziek gaat klinken. De muziek van Flying Horseman laat zich dan ook niet graag catalogiseren. Gitaren slaan en zalven. Enerzijds zijn het subtiele tokkels waarbij elke noot telt, maar net zo goed lijken de gitaren een duel aan te gaan dat steevast in een orgie van noise ontaardt, om dan in dezelfde song nog terug te keren naar een breekbare melodie. Als de zusjes Maieu hun engelenzang in de strijd gooien, is het effect op zijn minst bezwerend. Check ‘We Care’ en ‘Lucile’. Het is lekker wegdromen bij songs als ‘Sleeping Room’, ‘One Note Song’ of ‘Stories’. Synths leggen mooie klanktapijten waarin fijnzinnige gitaren worden verweven. Straf werk leverde producer Koen Giesen door een evenwichtige instrumentale balans uit de songs te puren zodat alle details mooi tot uiting komen. Aan u om ze allemaal te ontdekken in het meesterwerk dat ‘City/Same City’ is."
Oliver Willems, RifRaf #249, oktober 2013, p.15

"Al drie langspelers op rij danst Flying Horseman op het slappe koord tussen roezige waanzin en elegische tristesse. Het voormalige soloproject van zanger-gitarist Bert Dockx is op 'City Same City' uitgegroeid tot een volwaardige band: groots in het opwekken van sonische stormen ('Hardcore'), grootser in het creëren van een dreigende onderhuidse spanning ('Sleeping Room, 'Walking') en het allergrootst in het versmelten van beide. (...) Dockx versmelt in zijn teksten persoonlijke besognes met bezorgdheid over zijn stad -Antwerpen- en wel op zo'n manier dat beide onlosmakelijk vervlochten zijn. (...) Het zijn teksten die de muziek versterken, en vice versa. Daardoor intrigeert 'City Same City' in al zijn vezels." (***1/2)
Christophe Verbiest, Humo 3815, 15.10.2013, p. 157

"City Same City is opnieuw onheilspellend mooi. (...) Dockx weet uit al zijn stemmingen en gevoelens broeierig mooie songs vol onderhuidse spanning en elementen uit postpunk, folk en blues te kneden. Sterker dan voorheen zijn er ook invloeden uit West-Afrika merkbaar in zowel zijn riffs als de ritmiek. Bovendien zijn er die hoge ijle stemmen van de zussen Maieu, dat bezwerende spel van de overige bandleden en het machtige totaalgeluid dat producer Koen Gisen tevoorschijn tovert. Dockx is er een van het type 'stille wateren, diepe gronden'. Een muzikaal genie dat veel piekert, maar in zijn associatieve teksten wel schitterende verbanden legt. Een grote Belg."
Willem Jongeneelen, OOR 11, december 2013, p. 83-84