From clay to figures

Type:album
Format:CD
Performer(s):Amatorski
Label(s):Crammed Discs
Label code:CRAM235
Release date:14.04.2014
Present in Music centreja
Genre(s):Rock / Alternative
Language:English

Track-Info

1.Hudson
2.U-turn
3.Wild birds
4.Boy/Girl
5.Fragment
6.Warszawa
7.Deer the wood
8.She became a ballerina
9.Tiny bird
10.How are you
11.+=+=+=+=+=+=+=+=+
12.Landscape gardening
13.Unknown

Pressinfo

(...) "gelooft u het maar: kennismaken met dit werkstuk is een absolute must. Niet alleen omdat het leergierige Amatorski - tegenwoordig een trio - er andermaal in geslaagd is te vervellen tot een betere versie van zichzelf. Maar bovenal omdat Inne Eysermans, Sebastiaan Van den Branden en Christophe Claeys hoorbaar groeien in hun ambacht." (...) "Met verwondering slaat men gade welke paradoxen het peilloos diepe, maar - in tegenstelling tot de voorganger - nooit sinistere From Clay to Figures etaleert: tegelijk wijds en intiem, onopgesmukt en rijkelijk, afwisselend en homogeen." (...) "From Clay to Figures is slim, gevoelig, geraffineerd, ontroerend en inspirerend." (*****)
Kurt Blondeel, Focus Knack, 09.04.2014, p.42

"Evolutie is essentieel in de wereld van Amatorski. Met 'From clay to figures' boetseerde de Gentse band een prachtige popplaat in het nu." (...) "De muzikale koek van Amatorski, heerlijke kruimels ijle elektronica en dromerige vocalen, wordt nu verdeeld door Inne Eysermans en Van den Branden." (****)
Tom Zonderman, De Standaard, 08.04.2014, p.6

"Grootse plaat" (...) "Nog steeds zweert de groep bij de betovering van het minimalisme. Zo worden alleen de eenzaamste toetsen op de piano aangeslagen in ‘Tiny Bird’, een song die elk gebroken hart zal kunnen spalken in de donkerste uurtjes. Hoewel alle songs met zo'n klein hartje lijken ingespeeld, en bombast kordaat de deur wordt gewezen, klonk de groep zelden zo groots. Wat dwingt Amatorski daar vandaag mee af? Grenzeloos respect, vermoeden we." (****)
Gunter Van Assche, De Morgen, 17.04.2014, p.M6

"Altijd een goed teken: al bij de tweede of derde luisterbeurt komen pakweg 'U-Turn', 'Deer the Wood' en 'She Became Ballerina' je voor als oude bekende; nummers die er altijd al lijken te zijn geweest. Dezelfde tijdloze patine ligt ook de twee absolute topsongs van deze plaat: single 'Hudon' en 'Warszawa'. Vooral bij die laatste is het een paar keer slikken, al was het maar om te voorkomen dat je hart met korte, hevige schokken uit je mond vliegt." (***1/2)
Frederick Vandromme, Humo 3840, 08.04.2014, p. 158-159

"Voor From Clay To Figures zocht Eysermans naar eenzaamheid en afzondering, in New York en Hamburg. Ze mailde schetsen van songs naar Sebastiaan Van den Branden, die extra lagen aanbracht. Die wisselwerking leidde tot een licht fragmentarisch aandoend album, waarop zowel oude synthesizers, betoverende piano- en gitaarlijnen, akoestische geluiden, een enkel blazerarrangement als die veelal zachte stem van Eysermans een eigen plek veroverden. Melancholie eist opnieuw een hoofdrol op. Ondanks het experimentele karakter -met zowel originele popsongs (Zwarswawa), ontroering (How Are You), liedjes met spannende soundscapes (She became a ballerina) als sfeervolle instrumentale intermezzo's (Boy/Girl)- wringt het nergens en blijft het geheel boeiend in al haar facetten."
Willem Jongeneelen, OOR 04, april 2014, p. 79

"Vooral muzikaal tast haar groep op dit tweede album grenzen af. Een dozijn secuur opgebouwde liedjes - waarvan eentje op een tekst van Saskia De Coster - drijven op piano en minimalistische elektronica. Vaak lijkt de sfeer te primeren op de song. Geen verwijt: zo ijzig als de winterse hoes aandoet, zo warm klinkt de inhoud. Die vertoont nu en dan raakvlakken met Portishead en Sigur
Rós. Hiermee verwerft Amatorski een heel eigen plekje dat door het grote publiek wellicht onontdekt gaat blijven. From Clay to Figures is een plaat door en voor fijnproevers" (****)
Gunter Jacobs, Gazet Van Antwerpen, 19.04.2014, p.38

"Naaktheid en afstand was de kop boven het vorige RifRaf-interview met Amatorski. Het ging over een manier van mixen die niet van toepassing is op ‘From Clay To Figures’. ”Waarom zou je nog een keer hetzelfde doen als je weet hoe iets in elkaar zit”, luidt het bij monde van Inne Eysermans. Amatorski is geen groep die twee keer dezelfde plaat wil maken. Na het te smaken uitstapje richting triphop (‘TBC’) zweeft het nieuwe album richting het warme, sfeervolle klankenpalet van Efterklang. Een eigen identiteit, nieuwsgierigheid naar nieuwe geluiden en rustgevende authenticiteit qua huisstijl en muzikale beleving staan echter centraal. De laptop fungeert als een tape recorder en gelaagde, organische arrangementen staan ten dienste van feeërieke zanglijnen die minder introvert zijn dan voorheen. Internationaal klinkende schoonheid die (bvm) ervaart als warm ingeduffelde nabijheid."
Bram Vermeersch, RifRaf #254, april 2014, p.11

"le groupe érige ses morceaux sur des pianos délicats, comme s'il fa isait tourner des assiettes en porcelaine au bout d'une baguette. Les arrangements organiques restent aussi discrets que les éléments électroniques- ils se côtoient plus qu'ils ne se croisent, agençant un
ballet de natation synchronisée entre pop et trip-hop. Parfois, le calme cède la place à la tempête et Amatorski s'offre des envolées ardentes mogwaiesques ('She Became a Ballerina')." (***1/2)
Johanna Seban, Les Inrockuptibles, 16.07.2014, p.84

"Petje af voor wat dit tweetal op korte tijd klaarspeelde. Net zoals pakweg Son Lux goochelt Amatorski met stijlveranderingen, invloeden en tempowisselingen, al verloopt het hier veel vlotter en natuurlijker dan bij de Amerikaan. Alle parameters zijn perfect op elkaar ingesteld, Amatorski verstaat als geen ander de kracht van het doseren. (...) Amatorski heeft met 'From Clay to Figures' een plaat gemaakt die even verslavend is als een heerlijk geurende kop koffie op een maandagochtend. Puur te consumeren."
(mb), Gonzo Circus 122, juli/aug 2014, p. 66